27 juli 2018
Slechts drie weken bezocht hij Den Helder maar zijn aanwezigheid zorgde al snel voor een vertrouwd straatbeeld. Kunstenaar Leon Keer verfraaide op een hoogwerker de gevel van het oude V&D-pand met zijn muurschilderingen. Inmiddels is de kunstenaar weer uit Den Helder vertrokken maar liet een deel van zichzelf achter in zijn kunstwerken. Saillant detail is dat het de grootste muurschildering is die de internationaal geroemde street artist ooit maakte. “Ik ben heel blij dat ik dit in eigen land, en in Den Helder, heb mogen doen.”
Keer heeft de tijd genomen om Den Helder te leren kennen. Hij las zich in tijdens zijn vorige klus in Los Angeles. Eenmaal ter plaatse proeft Keer de sfeer van de stad door op ontdekkingsreis te gaan. “Ik heb onder meer forten bezocht. Bij Fort Westoever was ik onder de indruk van de dieselmotoren. Hier zijn veel mensen afhankelijk van geweest. Het straalt een soort kracht uit. Het is een stukje historie wat ik als highlight op de muur aanwezig laat zijn.” Bij Fort Kijkduin laat de kunstenaar zich inspireren door het ruim elf meter lange skelet van Chris de Potvis. “Op de muur is hij twintig meter. Laatst hoorde ik een jongetje tegen zijn moeder achterop de fiets roepen: ‘Hey, een dino!’ Zijn moeder moest lachen en vertelde hem dat het een potvis is. Dat is het leuke’’, schets de kunstenaar: “Mensen gaan erover praten. Zelfs al spreken ze niet over kunst, het brengt mensen bij elkaar op een leuke manier. Ik stond te hoog voor aanspraak, al hoor je wel fietsers en auto’s voorbijkomen, soms toeterend. Wanneer ik echt op straat werk, heb ik veel gesprekken met passanten. Dan moet je rekenen op zeventig procent werk en dertig procent interactie met publiek.’’
De paddenstoel
De ronding die aan de gevel van het pand verbonden is -in de volksmond beter bekend als de paddenstoel- is omgetoverd tot koffer. “De stad heeft veel te maken met reizen. Bij Storm aan Zee op Huisduinen is dat mooi te zien. Je kijkt over zee en ziet Texel, er komt van alles langsvaren, waaronder vissersboten en marineschepen. Dan voel je wel dat er wat gaande is, dat er vanuit Den Helder veel ontstaat. Dat mensen vanuit deze plek de wijde wereld ingaan, maar ook altijd weer terugkeren.”
De schildering van de reddingboei op de muur kent haar oorsprong in café de Bliksem in de Koningstraat. “ ’s Avonds dronk ik er een biertje met Nate Baranowski, de kunstenaar die de 3D-tekening maakte op de Keizersbrug. Daar vertelde de man achter de bar ons over het verleden van de redders in Den Helder. De boei, geschilderd zo groot als maar kon, is een symbool dat echt bij de stad past.” Net als bij het werk van kunstenaar Baranowski zijn er stickers op de straat aangebracht. ,,Het zijn niet zomaar plaatjes’’, benadrukt Keer. ,,Je moet op de juiste plaats staan om het 3D-effect te kunnen zien.”
Vergankelijkheid
In Den Helder stond Keer voor een uitdagende deadline. De ingeschatte oppervlakte van vierhonderd vierkante meter, besloeg in de praktijk maar liefst ruim 725 vierkante meter. Voor het beschilderen van deze oppervlakte is ruim honderd liter verf nodig geweest.
Hoe lang de werken zichtbaar blijven is afhankelijk van de snelheid waarop nieuwe bouwplannen zich ontwikkelen. ,,Dat is ook niet echt belangrijk. Vergankelijkheid maakt het werk sterker.’’
Coca-Cola
Keer, die aanvankelijk een hbo-studie toerisme volgde, is al meer dan 25 jaar bezig met schilderen, zowel in zijn studio als op straat. ,,In de beginperiode richtte ik me vooral op commerciële uitingen. Grote muurschilderingen voor bedrijven als Coca-Cola en Heineken.
Hierdoor leerde ik schilderen met allerlei technieken, op verschillende ondergronden en onder variërende condities.’’
De omslag van het commerciële naar street art ontstaat wanneer Keer steeds meer de behoefte krijgt om persoonlijke relaties aan te gaan. ,,Ik had daarnaast de wens om mijn mening over de maatschappij en wat er omgaat in de wereld te uiten. Zonder belerend vingertje. Vrij voor interpretatie, voor iedereen.” Thema’s die de kunstenaar intrigeren zijn leefbaarheid, milieukwesties, schoonheid en verval. Lachend: “Afhankelijk van mijn stemming.”
Koeken aan touwtje
De kunstenaar overnachtte in de oude pastorie aan de Wezenstraat. “Na het schilderen werkte ik daar aan schetsen en voorbereidingen voor de volgende dag. Zat soms wel tot 2 uur ’s nachts achter de computer.” Het waren niet alleen lange dagen, ook warme dagen. “Behoorlijk zweten maar als je gepassioneerd bezig bent, heb je dat niet door. Gelukkig mensen om mij heen wel. Keer kreeg met een uitschuifbare stok van zes meter lang, gekocht op de zaterdagmarkt, regelmatig proviand aangeboden. Ook van boven kwam hulp van bewoners die zich positief uitten over de kunstenaar en zijn werk. “Ze lieten met touwtjes koeken en drinken zakken, zo ontzettend aardig.”
De volgende bestemming van de kunstenaar is München. “De kunsthallen. Een tentoonstelling over optische illusies. Ik maak er een 3D-tekening bij de entree.’’ Daarna is Boston aan de beurt en Helsinki, Detroit, Rio de Janeiro, Aruba, Tokyo, Parijs en Berlijn.
Voor meer inspiratie:
http://www.leonkeer.com/
https://www.worldstreetpainting.nl/
Het interview is afgenomen door Monique Trijsburg
(Foto: Fred van Eck)
(Foto: Fred van Eck)